Linkbuilden, hoe werkt dat nou echt?

In de wereld van linkbuilding wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen goede en slechte links. Vroeger (dan bedoel ik voor 2012) werden er vaak links gebouwd op een wijze, die nu gezien wordt als een slechte linkbuildingstrategie. Links werden vaak geplaatst op linkdirectories, startpagina's en artikeldirectories om zodoende een grote hoeveelheid links te verzamelen. In die tijd gold namelijk nog de regel: hoe meer links naar uw site, hoe beter. Omdat zoekmachines (met Google voorop) deze manier van linkbuilden niet konden waarderen, hebben ze een strikt onderscheid gecreeërd tussen wat zij beschouwen als goede en slechte links.

Iedereen die een nieuwe website of webwinkel online plaatst, omdat hij graag als ondernemer aan de slag wil (of een extra zakcentje via internet wil verdienen) zal op de hoogte moeten zijn van dit onderscheid. Daar gaat dit artikel over.

Natuurlijke links.
Wat u in eerste instantie wilt zijn natuurlijke links. Natuurlijke links zijn de links die u spontaan van anderen krijgt. Vaak omdat deze mensen de inhoud van uw website interessant vinden en dit graag met anderen willen delen. Het probleem dat hier echter vaak bij komt kijken is dat het voor veel nieuwe website eigenaren erg moeilijk is om dit soort links te krijgen. Niet alleen zal niet iedereen de inhoud van uw website direct interessant vinden, het is ook moeilijk om een publiek te kunnen bereiken als uw website maar weinig bekendheid geniet. In dat geval zal u deze bekendheid moeten verkrijgen door of een reclamecampagne te voeren, of u moet een groot netwerk hebben van mensen die u graag willen helpen om deze bekendheid te krijgen. Beide gevallen kunnen een grote uitdaging vormen, bijvoorbeeld omdat u moet werken met een klein budget of omdat u netwerk niet groot genoeg is om een groot publiek te kunnen bereiken. Bekendheid verkrijgen met deze manier van linkbuilding is voor de veel mensen dus niet weggelegd. Daarom is dit vaak ook niet direct haalbaar (zeker niet als uw website net online is gebracht).

Relevantie is belangrijk.
Eén groot verschil met de situatie voor 2012 is dat er veel meer belang wordt gehecht aan de relevantie van een link. Maar wat is een relevante link en hoe komt u hieraan? Dit is niet zo moeilijk uit te leggen. Een relevante link is een link dat te maken heeft met het onderwerp van u eigen website. Als u bijvoorbeeld een webshop begint waar u babyspeelgoed verkoopt, dan is een link van een website of een blog dat over auto's gaat natuurlijk niet relevant. Nee, wat u dan wilt zijn links van andere blogs of webshops die baby's en babyartikelen als onderwerp hebben. U kunt bijvoorbeeld op zoek gaan naar blogs van mensen, die bloggen over hun baby. Of van mensen die adviezen geven aan nieuwe moeders, over hoe ze in bepaalde situaties het beste kunnen handelen. Vraag deze mensen om een artikel te schrijven over uw website en hierin een link te plaatsen.

Daarnaast kunt u op zoek gaan naar links van webshops die bijvoorbeeld luiers verkopen. In beide gevallen zijn baby's het hoofdonderwerp en daarmee zijn links van dit soort sites relevant voor uw eigen site.

De reden waarom deze links hoog gewaardeerd worden is omdat het moeilijk is dit soort links te krijgen. Ten eerste zal u moeten weten waar en hoe u ze kan vinden en ten tweede zal u de webmaster of blogger ervan moeten overtuigen waarom het de moeite waard is voor hen om naar u te willen linken of om over uw website te willen schrijven. Deze manier van linkbuilding is arbeidsintensief. Het vraagt namelijk om een goed doordachte strategie en voldoende tijd om deze strategie ten uitvoer te brengen. Maar het is een strategie die, op lange termijn, zeker de moeite waard zal zijn en u een goede positie in de zoekmachines op zal leveren. Dit soort links zijn dus goede links voor uw online marketing.

Zelfgecreeërde links.
Zelfgecreeërde links zijn de links die u zelf hebt toegevoegd aan bijvoorbeeld een linkdirectory of een startpagina. Dit zijn de soort links die vroeger zeer veelvuldig gebruikt werden om websites hoog te laten scoren in zoekmachines. Tegenwoordig wordt aan dit soort links weinig waarde gehecht en in het ergste geval kunt u bestraft worden wanneer u te veel van dit soort links naar uw website heeft. Dit zijn dus het soort links die slecht zijn voor uw zoekmachine optimalisatie. Een aantal voorbeelden van dit soort links zijn:
  • Links geplaatst in een reactie van een artikel.
  • Links van artikeldirectories.
  • Links van gastboeken.
  • Links geplaatst op een forum.
  • Linkdirectories.
  • Startpagina's.
  • Links verkregen als gastblogger (lees verder 'een kanttekening').

Een kanttekening: niet alle artikeldirectories zijn schadelijk.
Als u meeste berichten moet geloven die u op het internet kunt vinden dan is zijn links verkregen van artikeldirectories of als gastblogger schadelijk voor uw vindbaarheid. Ook de mensen bij Google raden u deze manier van linkbuilden af. Zo 
kondigde Matt Cutts (afdelingshoofd van het web spam team van Google) op 20 januari 2014 op zijn persoonlijke blog aan, dat bij gastbloggen te veel spam technieken werden gebruikt. Dit zou de waarde van links afkomstig van blogs verminderen of er zelfs toe kunnen leiden dat uw website lager zou eindigen in de zoekresultaten. Toch moet ik hier een kanttekening bij plaatsen.

Ten eerste heeft u geen invloed op de mensen die ergens op het internet een link naar uw site plaatsen. Als een gastblogger besluit om een link naar uw site te plaatsen, dan heeft u hier geen invloed op. Daarnaast zullen ook niet alle links die spontaan geplaatst worden naar uw site afkomstig zijn van relevante sites. Het zou dus absurd zijn als jij hiervoor gestraft zou worden. In realiteit is het ook zeer moeilijk te controleren of u degene bent geweest die deze link heeft geplaatst, of de eigenaar van de blog.

Dan over startpagina's. Iedereen is vrij om een startpagina te beginnen. Als iemand een startpagina zou starten over auto's, en vervolgens plaatst deze persoon een link naar uw site die ook auto's als onderwerp heeft, dan heeft hij in principe een link geplaatst die hij relevant vindt voor zijn site. Ook hier kunt u weinig tegen doen. Waar u in voorgaande gevallen vooral op moet letten is dat u niet gevraagd wordt om een link retour te plaatsen naar de startpagina. Bij dit soort linkruil is makkelijk te achterhalen dat deze niet natuurlijk tot stand is gekomen. Als u gevraagd wordt om een link te plaatsen naar een andere (relevante) site, dan kunt u dit in overweging nemen. Dit noemt men ABC linkruil.

Dan zijn er de links die afkomstig zijn artikeldirectories. Mijn persoonlijke ervaring is dat dit soort links niet per se schadelijk zijn voor uwSEO, als ze maar aan een aantal voorwaarden voldoen. Let, voordat u een artikel toevoegt, op de volgende dingen:
  • Uw artikel wordt gekeurd, voordat deze online gaat.
  • Uw mag niet meer dan 2 uitgaande links plaatsen.
  • Uw artikel moet uniek zijn.
  • Het moet voldoen aan bepaalde SEO voorwaarden.
  • U niet hoeft te betalen voor een artikel- of linkvermelding.
  • U moet geen link terugplaatsen vanaf uw eigen site naar de artikeldirectory. De waarde van deze vorm van linkbuilding is nihil en u loopt het risico dat dit averechtse gevolgen voor uw website zal hebben.
In de meeste gevallen kunt u de voorwaarden van een artikeldirectory wel ergens op hun site vinden. Is het u niet geheel duidelijk? Neem dan contact op met de webmaster en vraag naar de voorwaarden.

Artikeldirectories die aan bovenstaande voorwaarden voldoen leveren een positieve bijdrage aan uw vindbaarheid in zoekmachines. Wellicht is deze invloed kleiner dan de links afkomstig van relevante, concurrerende sites, maar ze helpen u wel. Al was het alleen maar doordat ze voor meer verkeer kunnen zorgen.

Verder worden artikeldirectories ook veelvuldig gebruikt bij content marketing. Meer hierover in een latere nieuwsbrief. 

Conclusie.
Alles bij elkaar genomen adviseer ik u om, wanneer u besluit uw linkbuilding zelf uit te gaan voeren, u vooral op zoek moet gaan naar links van relevante bloggers en websites. Het is geen probleem wanneer u daarbij gebruikmaakt van artikeldirectories, als u de punten die ik heb benoemd maar in acht neemt. Bij de waardering van websites let Google op een aantal dingen. Dit gebeurt niet handmatig, maar volledig geautomatiseerd aan de hand van wat zij noemen, Panda, Penguin en Hummingbird. Het algoritme van deze 'software' controleert sites op zogenoemde 'linkfarming' (websites met veel uitgaande links), dubbele content en op synoniemen. Om deze reden is het belangrijk om de punten die ik heb gegeven aan waar een artikeldirectory moet voldoen, in acht te nemen. Als de directory hier niet aan voldoet, dan loopt het risico dat uw site negatief beïnvloed gaat worden in de zoekresultaten.

Veel succes met het promoten van uw website.

Dit artikel is geschreven door: Roméo Cadogan, eigenaar van Linkbuildinggigant - Betaalbare SEO en Webdesign.