Een aantal misleidende beweringen over linkbuilding.

Wat ik vaak tegenkom, wanneer ik het met mensen heb over linkbuilding, is dat er een aantal misverstanden zijn over wat een klant wel en niet kan verwachten op het gebied van linkbuilding. In onze branche zijn er linkbuilders die hun klanten gouden bergen beloven, waardoor de verwachtingen hoog gespannen zijn. Als dit vervolgens leidt tot een dode mus, dan is dit slecht voor de branche in zijn geheel.

Het is veel verstandiger als iedereen in de branche eerlijk zou zijn over wat de klant kan verwachten aan mogelijkheden binnen hun linkbuilding campagne. Een van de dingen die ik bijvoorbeeld vaak hoor terugkomen, is dat de linkbuilding campagne die mensen hebben ingekocht, niet heeft geleid tot een redelijke toename aan bezoekers op de website. Vaak komt dit, doordat er een (korte) campagne wordt gestart op een zoekwoord waar de doelgroep van de klant zelden op zoekt. Zo kan de linkbuilder aantonen dat de klant hoger scoort op dit zoekwoord dan voorheen, maar levert het de klant per saldo niets op. In dit artikel (en het volgende artikel) ga ik een aantal beweringen over linkbuilding aan de kaak stellen, zodat u in het vervolg weet wat u redelijkerwijs kunt verwachten van een linkbuilder.

Bewering 1:
Ik kan u exact vertellen hoeveel links er nodig zijn om u goed te laten scoren.


Er zijn linkbuilders die een klant vertellen hoeveel links zij nodig hebben om hoog te kunnen scoren in de zoekresultaten. Deze bewering zorgt er eigenlijk al voor, dat er een verwachting gecreëerd die moeilijk waar te maken is. Ten eerste weet u niet wat uw concurrenten aan het doen zijn in hun linkbuilding campagnes. Ten tweede kan u niet voorspellen welke wijzigingen zich voor zullen doen in de algoritmen die de zoekmachines hanteren. Het is niet eerlijk wanneer zulke beweringen toch gemaakt worden, enkel om klanten binnen te halen.

Bewering 2:
Ik kan u precies vertellen hoe lang het duurt om u vindbaar te krijgen in de zoekmachines.

De waarheid is dat het niet exact mogelijk is aan te geven hoe lang het duurt om een website vindbaar te krijgen op bepaalde zoekwoorden. Dit is afhankelijk van vele verschillende factoren. In de regel is het wel zo dat, hoe hoger het aantal zoekopdrachten op een bepaald woord, hoe langer het duurt om op dat woord gevonden te worden. Een woord waar per maand 2000 keer naar gezocht wordt, zal sneller in de zoekresultaten opduiken dan een woord waar 8000 keer naar wordt gezocht. Maar, gaat u links bouwen voor twee woorden waar in beide gevallen (bijvoorbeeld) 2000 keer per maand naar wordt gezocht, dan kan het maar zo zijn dat het bij het ene woord 4 maanden duurt voordat hij opduikt, terwijl het bij de ander 6 maanden duurt. Het is dus niet reëel  en ook onverantwoord om hierop een verwachting te wekken.

De volgende keer stel ik nog een aantal beweringen over linkbuilding aan de kaak. Houdt de nieuwsbrief in de gaten.

Dit artikel is mogelijk gemaakt door Linkbuildinggigant.nl. Uw adres voor betaalbare Linkbuilding en Webdesign.